Kako smanjiti stres prije održavanja webinara: savjeti za online edukatore
Što je uopće stres? Vrlo pojednostavljeno, stres je odgovor organizma na opasnost. Evolucijski, stres je reakcija organizma koja osigurava preživljavanje čovjeka, jer priprema organizam za bijeg ili borbu s onime što ga u tom trenutku ugrožava. Dugoročna izloženost stresu je loša za naš organizam. Zbog toga što smo svakodnevno izloženi većim količinama stresa nego što bismo trebali biti (posao, krediti, bolesti…), potrebno je pokušati smanjiti ga kad god je to u našoj moći.
Održavanje edukacije ili webinara, posebno ako ste edukator početnik, može biti izazovno iskustvo i izvor stresa. S obzirom na tehničke zahtjeve, količinu interakcije s publikom i potrebu za preciznim prenošenjem informacija, nivo stresa u nekom trenutku može znatno porasti. Međutim, uz pravilan pristup i pripremu, moguće je značajno smanjiti stres i uspješno voditi webinar ili drugi oblik edukacije. U ovom članku ćemo istražiti ključne strategije koje Vam mogu pomoći u tome.
1. Temeljita priprema
Priprema je ključna za smanjenje stresa prije održavanja webinara. Kada imate jasnu viziju i plan za svaki aspekt webinara, osjećat ćete se sigurnije i opuštenije. U nastavku je nekoliko koraka koje možete poduzeti.
Planiranje sadržaja
Kreirajte detaljan plan prezentacije. Razmislite o ključnim točkama koje želite prenijeti i redoslijedu u kojem ćete ih predstaviti.
Ovdje Vam može pomoći ovaj članak koji se bavi upravo tom temom.
Prilikom pripreme i planiranja konkretnog predavanja ili radionice, dobro je ponoviti sadržaje vezane uz temu o kojoj će biti riječ. Osvježavanje znanja koje imate pomoći će u smanjenju stresa jer uklanja strah od neznanja i tzv. imposter sindroma.
Vrijeme
Pripremite se za pravilno upravljanje vremenom. Dobro isplanirajte trajanje svakog dijela webinara kako biste osigurali da sve bitne informacije budu prenesene bez žurbe. Ako koristite prezentacijske programe koji sami ne pokazuju trajanje prezentacije, uključite odbrojavanje ili štopericu na mobitelu, tabletu ili drugom uređaju.
Ovisno o vrsti predavanja, ponekad imate ljude koje dobro poznajete ili opušteni i ležerni webinar kada probijanje satnice nije nikakav problem. U drugim slučajevima može biti vrlo neugodno i nezgodno ako slušatelji krenu masovno napuštati webinar prije formalnog kraja. Napravite probu, uračunajte dodatno vrijeme za pitanja, potencijalne tehničke poteškoće i nepredviđene situacije.
Tehnički aspekti
Prije događaja, provjerite sve tehničke postavke. Osigurajte da je Vaša oprema funkcionalna, testirajte internet vezu, mikrofon i kameru, osvjetljenje. Provjerite jesu li sve aplikacije i programi koje koristite ažurirani i jeste li ulogirani s točnim accountom.
2. Backup opcije i tehnička podrška
Tehničke poteškoće su jedan od najvećih izvora stresa pri vođenju webinara. Pripremite se za potencijalne nepredviđene situacije kako biste ih mogli brzo riješiti.
Imajte spreman plan B za slučaj da dođe do tehničkih problema. To može uključivati rezervnu internet vezu, dodatni laptop ili alternativnu platformu za webinar. Pripremite i dodatne radne materijale ili sadržaje prezentacije, za slučaj da nikakvih poteškoća ne bude (što je svakako scenarij kojemu se nadate) i ostane Vam viška vremena. Tada svojim polaznicima možete pružiti još i taj bonus i svi sretni! 🙂
- odobravanje pristupa polaznicima koji se naknadno uključuju ili iz nekog razloga napuste webinar
- bilježiti popis prisutnih polaznika, prikupljati e-mail adrese i druge stvari po potrebi
- pratiti chat i odgovarati na pitanja koja se često ponavljaju i na koja imate pripremljene odgovore
- bilježiti pitanja na koja morate odgovoriti osobno, da ne morate sami prolaziti kroz chat i pretraživati kad dođe trenutak za odgovoriti na njih
- poslati polaznicima pripremljene materijale, upitnike, ankete, linkove i sl.
3. Komunikacija i koordinacija sa suradnicima
Dobra koordinacija s timom može značajno smanjiti stres i osigurati glatko vođenje webinara. Jasno komunicirajte s članovima tima prije webinara i upoznajte ih s planiranim tijekom aktivnosti.
Precizno definirajte uloge i odgovornosti svakog člana. Po potrebi organizirajte i probu kako biste se uvjerili da svi članovi tima znaju svoje zadatke. Dogovorite s članovima tima ili asistentom kanale komunikacije, online i offline, kako ne bi došlo do bespotrebnog raspršenja pozornosti.
Pošaljite sve potrebne materijale i kopiju prezentacije asistentima ili im omogućite pristup, kako bi u slučaju Vaše spriječenosti pružili polaznicima barem dio vrijednosti. Sve to će smanjiti mogućnost nesporazuma i omogućiti Vam da se fokusirate na prezentaciju i svoje polaznike.
4. Tehnike opuštanja
Tehnike opuštanja mogu Vam pomoći da se nosite s nervozom i anksioznošću prije početka webinara.
Prakticirajte tehnike disanja kako biste smanjili fizičku napetost. Pokušajte s dubokim disanjem ili progresivnom mišićnom relaksacijom. Meditacija i mindfulness tehnike mogu vam pomoći da ostanete prisutni i smireni.
Pokušajte ranije, neko vrijeme prije održavanja samog webinara, upoznati sebe i pronaći metode koje će vama pomoći da se opustite i usredotočite.
5. Fokus na sudionicima
Preusmjeravanje fokusa s vlastitog stresa na potrebe i očekivanja sudionika može značajno smanjiti anksioznost. Razmislite o tome što Vaši sudionici žele naučiti i kako im možete pružiti vrijednost. Kada se usredotočite na pružanje koristi sudionicima, Vaš stres će se smanjiti jer ćete biti usmjereni na njih, a ne na vlastite brige.
Potaknite interakciju s publikom. Postavljanjem pitanja i uključivanjem sudionika, stvorit ćete dinamičnu atmosferu koja će Vam pomoći da se osjećate povezanije i manje nervozno.
Da zaključimo: upravljanje stresom prije održavanja webinara zahtijeva temeljitu pripremu. Priprema backup opcija, tehnička podrška, učinkovita koordinacija sa suradnicima, kao i primjena tehnika opuštanja mogu značajno smanjiti količinu potencijalnog stresa. Fokusirajući se na potrebe sudionika, možete preusmjeriti svoju pažnju s vlastitih briga na pružanje vrijednosti i koristi svojoj publici.
Ako ste samostalni edukator kojemu treba tehnička podrška i mislite da bih Vam baš ja mogla pomoći prilikom organizacije natjecanja – slobodno me kontaktirajte putem kontakt forme ili mi pošaljite e-mail na martina@mbassist.hr.
Sretno s održavanjem edukacije!